GHU

CEC RACING VGC startade under 2019 en serie av tävlingar för Guldhjälm och Ungdom. Från 65GH till 125U. 2019 körde vi lite på prov men det blev ändå 5 tävlingar och med stabilt växande deltagande för varje tävling. 2024 har vi planerat 8 tävlingar.

OBS! Vår tävlingsserie för GHU vänder sig till alla förare givet korrekta förutsättningar så som ålder och licens. Notera dock att tävlingens syfte är att alla skall känna sig välkomna och trygga i depån och på banan. Snabba förare är lika välkomna men har ett stort ansvar att anpassa sig utifrån de som inte har lika mycket erfarenhet. Här har ni som målsmän ett stort ansvar att se till att detta efterlevs.

FÖRSLAG PÅ GENERELLA TIDSSCHEMAN 2024
Mer info kommer men de flesta tävlingarna kommer gå över en hel helg där GH kör en dag och U kör den andra dagen. Nedan tidsscheman är bara en indikation/utgångspunkt inför säsongen. Se alltid respektive tävlings tidsschema. Det kommer garanterat variera.

Tidsschema_GH – Utkast 
Tidsschema_U – Utkast

65GH / 85 GH ROOKIE
Detta är en ny klass från 2023. I denna klass har vi initialt 20 platser totalt och 65/85 samkörs men har sannolikt egna resultatlistor (beror på underlaget). Vi ser detta som en ren instegsklass för de som kanske inte har tävlat så mycket eller rentav ska köra sin första tävling någonsin. Utifrån detta kommer vi vid behov flytta upp förare från denna instegsklass till ordinarie 65/85G. Märker ni själva att det är dags att gå vidare till ordinarie klassen för 65GH eller 85GH så underlätta gärna för oss och genomför flytten på eget bevåg. Det kan också vara som så att det finns förare som passar utmärkt i denna klass under längre tid, det är också okej förstås men “välj att förstå” syftet med denna klass som vårdnadshavare så kommer detta fungera utmärkt. Kontakta oss via facebookgruppen CEC RACING VGC GH/U om du är osäker. Se gärna tidsscheman ovan.

Förtydligande från 2023 – se det tills vidare som underlag för val av klass 2024.

Ett förtydligande angående rookie-klassen 65G/85G. Grymt jobbat alla förare i rookie-klassen! Riktigt roligt att det är så stort intresse och vi har fått flera som berättat att detta har gjort att förare vågat prova på att tävla 🙂 Så vill vi att det fortsätter vara så se nedan. Man kan välja mellan en kort och en mindre kort version 😀
 
Kort version: Ni som placerat er i övre halvan i något enskilt heat de 2 första tävlingarna bör nu lämna rookie-klassen och ge plats till nya rookie-förare. Topp3-placerade i ett HEAT ska absolut upp till ordinarie 65G eller 85G. Tänk på att det kan bli fullt i ordinarie klasser (det kommer bli fullt i Tibro) så om ni anmäler er i rookie och vi ser i vår kontroll av anmälda till rookie att ni måste flytta upp så kan det bli tight att få en plats.
 
Mindre kort version:
Syftet med rookie-klassen är att erbjuda en form av “prova-på-tävling”. Att utifrån sina egna förutsättningar få känns på hur en tävling fungerar och förhoppningsvis ge en mjukstart till ett långt aktivt tävlande. Man kan tycka att det är ett stort kliv att börja tävla även om man har varvtider som i en A-final och även om det förekommit att vi flyttat upp förare till ordinarie klass under pågående tävling så betyder inte det att en sådan förare gjort fel. Vi hjälps åt tillsammans och gör så gott vi kan allihop. Att ignorera detta inlägg utan dialog i tveksamma fall kommer vi däremot inte bli jätteimponerade över då vi lägger all tid på kidsen ideellt och då vill vi lägga den tiden på värdebyggande aktiviteter.
Med det sagt: Ni som placerat er i övre halvan i något enskilt heat de 2 första tävlingarna bör nu lämna rookie-klassen och ge plats till nya rookie-förare. Topp3-placerade i ett HEAT ska absolut upp till ordinarie 65G eller 85G. Tänk på att det kan bli fullt i ordinarie klasser (det kommer bli fullt i Tibro) så om ni anmäler er i rookie och vi ser i vår kontroll av anmälda till rookie att ni måste flytta upp så kan det bli tight att få en plats.
VARMT VÄLKOMNA ALLIHOP!
 
65GH / 85GH

Även om vi nu har en instegsklass för guldhjälm (ROOKIE) så betyder inte det att denna klass vänder sig till små elitförare. Man är lika välkommen till våra tävlingar oavsett hastighet men man måste likt alla VGC-serier visa stor hänsyn till alla sina medtävlande även här. Se gärna tidsscheman ovan.

85U
2022 körde vi 2 seedade grupper, en snabbare och en ännu lite snabbare. Utifrån tidskval fick man sedan köra A eller B-finaler. Utifrån underlag är ambitionen att köra på samma sätt 2024.  Även 85U vänder sig inte främst till små elitförare. Man är lika välkommen till våra tävlingar oavsett hastighet men man måste likt alla VGC-serier visa stor hänsyn till alla sina medtävlande även här. Se gärna tidsscheman ovan.

Girls 125 i 85U
Gällande tjejer med 125 i 85U. Det har inte varit så vanligt förekommande tidigare år men initialt för 2023 kör vi på följande:
Det finns en anmälningsklass till 85U för GODKÄNDA tjejer med U-licens och 125 (max 125cc). Dessa räknas tillsammans med 85U (som att de körde 85cc). Ser vi att det är uppenbart att föraren passar bättre i 125U kommer vi hänvisa till Serie 3. Innan ni anmäler en förare i denna klass så vill vi att ni stämmer av med oss, detaljer kommer finnas i TR och funkar inte detta upplägg kan det komma att revideras under säsongen.

MX2U – NY KLASS 2024
Motsvarar 2023 års Klass 1 i Serie 3, dvs:
Från 13-17 år, U och J-licens. Max 150cc 2-takt alternativt 250 4-takt. Tanken är max 60 startande, träning, tidskval och 2 heat var. Dvs samma körtid som gamla VGC.